Sommarlov – västkusten

Nu har jag varit ledig i snart tre veckor och halleluja, vad det är skönt! Jag förstår inte varför jag inte testat det tidigare. Jag kan liksom inte minnas när jag varit helt ledig och oplanerad en längre tid sist. I vilket fall ska jag försöka komma ihåg det framöver… Vi rivstartade sommarlovet med västkusten. Det satt långt inne för en ostkuststjej som jag. Mannen skulle föreläsa på Marstrand så vi packade bilen och hängde på.

Vi bodde på Marstrands havshotell som nog inte var det ställe vi skulle ha bokat själva på (det gjorde föreläsningsbeställarna)  men det var väldigt lyxigt med fina rum, väldigt god mat och frukost. Efter mannens föreläsning firade vi semester med att åka över till Marstrandsön och strosa omkring. Jättemysigt och fint. Vi käkade fish and chips, glass, badade, loppisfyndade hos “retrokällaren” och hade det allmänt mysigt innan vi åkte tillbaka till fastlandet och mot Tjörn.

På Tjörn bodde vi på Bergabo som är både hotell och vandrarhem. Vi bodde på vandrarhemmet som var det enda boendet som fanns kvar på hela Tjörn när vi skulle boka alldeles för sent förstås. Men det var också himla mysigt. Låg i Rönnäng och hade en supermysig och familjevänlig badplats (Kåreby) i närheten. Anledningen till att vi hamnade på Tjörn var att min bloggkompis Jennie som är en otroligt begåvad konstnär hade utställning där just den helgen vi var i krokarna. Den var på Klädesholmen som var en mysig liten ö i sig. Det visade sig att det dessutom var “samhällets dag” där just den dagen med marknad, lotterier, loppis och så vidare. Hur gulligt som helst. Den fina tavlan på bilden heter “paradisviken” och den köpte vi!

Efter två nätter på Tjörn var vi redo att åka mot Göteborg. Eller ja, faktum är att vi först hann med strandhäng på ön med Charlotta och hennes Calle som passerade på väg åt andra hållet. Lyx. Det är verkligen kul med alla fina människor jag lärt känna genom bloggandet. Hurra för det!

Vår vistelse i Göteborg började med middag på Bourbon street som vanligt. Med trevliga typer och god mat. Vi sov över hos goda vännerna Josefine och Anton och körde sedan Liseberg dagen efter. Och tyvärr regnade det mesta av Liseberg bort just den dagen men vi hade kul ändå. Efter det åkte vi mot Småland och torpet men stannade på ett urgulligt litet B&B mitt i ingenstans utanför Ulricehamn på vägen. Också det bokat av en slump. Så kul med sådana ställen. Särskilt när det visar sig vara en lyckoträff. Dagen efter körde vi på småvägar, stannade på loppisar, hittade ett loppismecka, köpte karameller på bästa stället som jag skrev om här och landade så småningom där vi skulle i vårt lilla röda torp i skogen. Slutligen kan jag säga att västkusten helt klart hade sina poänger. Inte minst i form av skaldjur och fisk. Jag kommer definitivt att återvända och utforska vidare=)