Husmorstips: sparrisförvaring

Så här mitt i semestern slänger jag in ett toppenbra husmorstips. Jag älskar sparris! Och då menar jag fullkomligt ÄLSKAR sparris! Sparrispaj, kokt sparris, sparris i risotto, smörstekt sparris, sparrissoppa, sparris med parmesan och så vidare. Jag har dock alltid tyckt att den skrumpnar och ledsnar lite väl snabbt vilket är synd eftersom man då inte kan köpa på sig hur mycket som helst under den billigaste perioden på året (som tyvärr har varit redan). Men! I början av juni var jag ute på Österlen och köpte närodlad sparris ute på en gård. Hon som sålde den sade att sparrisen håller sig väldigt länge om man ställer den i ett glas vatten i kylen. Minst en vecka sade hon. Och vet ni vad? Det är ett mycket bra tips. Sparrisen på bilden har till exempel stått i kylen i vatten i över två veckor och funkade ändå hur bra som helst. Så nästa gång det gröna guldet är billigt köp köp köp!

Sommarlata dagar

Alltså, jag har det så sjukt bra just nu. Och semsterlättjan har liksom tagit över både kropp och själ. Jag orkar varken tänka eller röra mig mer än nödvändigt. Tyvärr påverkar det bloggandet som ni märkt. Men å andra sidan måste man ju få ta semester ibland om det behövs!

Ni som har instagram kan dock följa vad jag håller på med där. Mitt användarnamn är ninabilder och jag skapar olika hashtaggar för varje semesterdel. Det väldigt lyckade resan med mina föräldrar hittar du till exempel taggad på #semestern2013. En efterföljande slapp men underbar vecka på torpet följde. Den hittar man på #sommarpåtorpet. Och just nu har vi inlett årets Gotlandsvistelse med tre dagars kalasande. Det och allt som händer framöver kan du hitta på #gotlandssemestern2013

En härlig dag!

Vi somnade igår i en väldigt varm campingstuga i Eskilstuna och vaknade glada i hågen runt åtta i morse. Efter en lugn förmiddag med hotellfrukost och städning av stugan packade vi in oss i bilen och åkte på sightseeing. Först besökte vi skolan där mamma och pappa pluggade och möttes. Vi stod utanför elevhemmet där hon bodde och han tydligen sov över en hel del. Så roligt att få ta del av deras ungdom på det här sättet och höra deras romantiska anekdoter om hur de gick hem till elevhemmet tidiga morgnar efter någon dans inne i stan och köpte med sig nybakat bröd från Skogaholmsfabriken på vägen. Självklart tvingade jag dem att posera framför alla “historiska” byggnader vi såg. Efter elevhemmet åkte vi till deras första gemensamma lägenhet. Vi passerade även gamla arbetsplatser och fotbollsplaner.

Därefter åkte vi norrut. Vårt främsta mål för resten av dagen var att stanna på en miljon loppisar. Tyvärr var det en väldigt loppisfattig vägsträcka till en början och jag sov bort besvikelsen. Men plötsligt körde vi av på en mindre väg och hamnade på ett underbart ställe i Sätra Brunn. Jag tror att det hette Bro Arne gård och var den sötaste idyll man kan tänka sig. Vi fikade på ett ställe med gamla tapeter, rutiga förkläden, pelargoner i fönstren och chokladbollar för en femma. Dessutom reade de ut en massa retrokläder i en liten stuga och jag fyndade plötsligt 10 plagg för 140 kr sammanlagt. Och när jag hade gjort det skulle det precis starta en friluftsgudstjänst på gårdsplanen så vi stannade på den. Otroligt lugnt och harmoniskt allting. Nöjda körde vi vidare och hamnade slutligen på en loppis som var alldeles nyöppnad där jag fyndade hur mycket som helst. Bland annat fem söta assietter som kostade 25 kr/st men som visade sig kosta 25 kr för alla och som hon dessutom själv prutade ner till en tjuga. Jag har gått och smålett åt detta mirakel hela kvällen…

Ganska sent kom vi fram till vårt alldeles lyxiga hotell i Gävle och mamma och jag tog en promenad för att proviantera. På hotellrummet åt vi pasta och fajitas. Sedan körde jag en liten modevisning av dagens inköpta plagg och nu ska jag sova. I morgon ska vi besöka pappas födelseort Sandviken och se vad vi hittar på där. God natt och tack för en härlig dag!

Smålandstips; Mariannelunds karamellfabrik

Dagens lördagsgodis får bli ett smålandstips som är gott nog! När jag var liten åkte vi en del på marknader och köpte alltid en påse godis hem. Och det fick inte vara vilket marknadsgodis som helst förstås utan alltid alltid Mariannelunds. Varför? Det är helt enkelt bäst naturligtvis. Det som andra kallar teaterkonfekt kan vara av varierande kvalitet men består oftast av en kompakt söt degig marsipanliknande massa medan deras är luftig och smälter på tungan. Deras olika sorters fudge sedan…ojojoj. Enda problemet med det hela är att man inte slutar äta förrän man mår så illa att man inte kan röra sig. Hur som helst. Det är inte bara på marknader man kan handla deras sötsaker. De har en egen liten butik i Mariannelund i Småland. Det är lite som att gå in i en gammaldags karamellbutik där allt är ovanligt gulligt och gott. Och där det är väldigt bra priser dessutom. Och har du tur arbetar de på plats med att göra godiset så du får en tjuvtitt på hur det går till. Så har du vägarna förbi är det definitivt värt ett besök! Vi var där på väg till Göteborg häromdagen och har proppat i oss sedan dess. Lycka!

Hej då, Göteborg!

Då var vår lilla mini-semester i Göteborg slut. Eller kommer att vara så snart killarna behagar vakna och packa ihop sig. Klockan är snart nio och både mannen och E sover fortfarande. Den lille krumeluren har fullständigt ställt in sig på semester nu. Härjar till långt efter midnatt varje dag, sover länge och äter minst två glassar per dag. I går hade jag en härlig dag och kände själv hur semestern äntligen fattade grepp om kropp och själ även på mig. Killarna gick till Alfons-huset för att åka helikopter. Jag mötte upp Charlotta i en fin park. Och trots att hon bott här i en miljon år var det jag som fick äran att introducera henne för Rosenkaféet som var typ hur idylliskt som helt. Att det skedde via ett misstag från min sida är ju mindre intressant. Vi bestämde oss i alla fall för att ta våra lyxiga mackor med oss till gräset bredvid kaféet och satt där på en filt och drack rosé och åt. Och pratade förstås. Vi drack lite mer rosé och semestern vällde in och tog över. Underbart! Efter det mötte jag upp mannen och E som ville åka spårvagn. Eller ja, egentligen var det mest E som ville men eftersom vi lovat åkte vi alla tre. Vi hoppade på en vagn och åkte långt, långt åt något håll. Sedan klev vi av, gick över vägen och åkte tillbaka. På kvällen mötte vi upp kusinerna med familj och åt hur mycket mat som helst på bästa Bourbon Street. Ungarna härjade hej vilt, men det gjorde inget för vi fick typ ett eget rum. Middagen sköljdes ner med mojito så klart och avslutades med deep fried marsbar. Nu ska vi packa ihop oss och åka tillbaka till Småland. I morgon bär det av norrut på nya äventyr. Semester, I love it!

Fotbollsfest!

Vi befinner oss på mini-semester i Göteborg. I går var vi på fotbollsmatch på Gamla Ullevi. Mannen fick det att min syster med familj i födelsedagspresent i februari och nu var det äntligen dags! Efteråt sade frågade jag mannen varför vi inte ser på sport oftare eftersom det var så kul. För det var det verkligen. Fullsatt, hög stämning, popcorn och flaggor. E och hans kusiner hade gula/blå-tröjor och peppade hela dagen innan. Han ville inte ta av sig tröjan eller ta på något annat över på hela dagen och natten. Eller i ärlighetens namn har han den fortfarande på sig! E älskar när det är mycket ljud och människor, han dansade tjoade och klappade. Det enda han inte gillade var att ingen ville passa honom trots att han ropade åt dem. Han förstod inte alls poängen med att han inte fick springa ner på planen. Vi trodde att han skulle somna i bilen hem till kompisarna vi bor hos men nej, han behövde prata om allt han sett ungefär 20 gånger först. Och spela en hel massa fotboll förstås.

Loppisfynd

I dag har vi varit hemifrån på semester i exakt en vecka! Vi har under den veckan bland annat besökt 13 loppisar. Himmelriket skulle jag vilja påstå! Jag har fyndat allt från lampor, koppar, brickor till fina klänningar och gamla vykort. På bilderna ser ni några halvtaskiga mobilbilder av en del fynd. Åh, vad det är kul med loppisar! Och semestern har bara börjat=)

Dagens bästa den 7:e juli

I dag har varit en härlig söndag med solsken och trevliga människor. Vi vaknade upp i en lekstuga i skogen utanför Gamleby i Småland. Barnfria, bara en sådan sak. Och med en härlig känsla av att det är sommar på riktigt nu efter att vi satt uppe utomhus tills det sedan länge blivit ljust igen och sjöng och åt och umgicks med goda vänner som alldeles för sällan är samlade samtidigt. När det kändes lagom satte vi oss i bilen och körde mot Kalmar för att hämta skrutt hos sina kusiner där han hade haft hur kul som helst När vi kom dit var barnens mormor och morfar på besök och trädgården var full av leksaker, slängda skor, badbassänger, studsmattor, vattenglas, melon och symaskiner. Och en härligt avslappnad stämning. Vi insåg att vi inte hade någon plan uppgjord efter att vi hämtat E och bestämde oss för att stanna här över natten. I kväll har vi suttit och slösurfat reseplanering och ätit pizza. Nu ska jag snart sova. Och i morgon börjar en ny spännande vecka! Hurra!

1.) Att få vakna av mig själv på morgonen
2.) Trevligt bilsällskap och intressanta samtal på vägen
3.) Avslappnat trädgårdshäng med större delen av familjen
4.) Att jag har världens finaste unge
5.) Sommarlovskänslan
6.) Att inse att jag plötsligt stod utan planer
7.) Körsbärs milkshake med hot fudge sås

Sommarlov

Äntligen! Det har varit lika mycket bloggtorka här som det har varit fullt upp att göra i verkligheten! Men efter några intensiva jobbveckor och en hel massa sömn följt av städning och packning var det äntligen här. Mitt sommarlov! Vi började med att köra upp till Småland och lämna mannen vid färjan till Gotland. Medan han jobbar där hänger E och jag hos hans mormor och morfar och har det fantastiskt skönt. Så fort jag går ur bilen i föräldrarnas grönskande trädgård slappnar hela kroppen av och det blir sommar på riktigt. I dag har vi varit på utflykt. Vi har besökt fem loppisar, tittat till vårt fina torp, fikat nybakade bullar, ätit pizza i Älghult och kört vilse i skogen. I morgon ska vi på skogsutflykt och plocka smultron och kanske kantareller. Det blir fint. Sommar är fint!